نقش نور در شفافیت

 

 

معماری و نور به همان اندازه به یکدیگر وابسته اند که جسم و روح، یکی برای زنده بودن و دیگری برای حضور مادی این جهان به دیگری نیاز دارد و آن هنگام که نور بر جسم فضا جاری می شود هر دو در جهان مرئی «وجود» پیدا می کنند. یکی از چالش هایی که معماری امروز با آن سر و کار دارد طرح این سوال است که حضور نور بخصوص نور طبیعی در معماری می تواند معنایی فراتر از روشنایی داشته باشد و آیا دستیابی به الگوی صحیحی از بکارگیری نور امکان پذیر است؟ و یا اساسا لزومی در آن است؟ مساله مهم در این میان آن است که با بالا رفتن تکنیکهای ساخت و ساز و دستیابی به سهولت در اجرا در بیشتر موارد توجه و ظرافت هایی که در گذشته و در سبک های متنوع معماری کشورمان و سایر ملل در پرداختن به نور بوده متاسفانه امروزه دیگر به چشم نمی خورد و نیروی کار آمد نور در ادراک فضا و بالا بردن کیفیت معماری و بدنبال آن کیفیت زندگی بلا استفاده شده است.

نور یک ابزار بیان معماریست که علاوه بر آن بر سایر ابزارهای معمارانه نیز تاثیر گذار است. سناریویی که معمار برای نور مطلوب ساختمان خود در روز وشب در نظر می گیرد در پیدایش حال و هوای کلی حاکم در بنا نقش دارد و همان اهداف کلی که گام اول در بدست آمدن کالبد روحی بناست را شکل می دهد. اگر چه نور مناسب شب معمولا توسط طراح داخلی انتخاب می شود و معمار نقش چندانی در تنظیم آن ندارد ولی نقش معمار در طراحی سلسله مراتبی که به لحاظ تاریکی و روشنایی مخاطبین را با آن مواجه می کند بسیار مهم و اساسی است.

نور قادر است از لحاظ بصری به فضا وسعت ببخشد. اما فضایی که با نور یکنواخت پر شده باشد بسیار خنثی است و در تاریکی محض اصولا فضایی وجود ندارد، بر خلاف این دو، فضایی که مملو از تضاد سایه روشنهاست سر شار از نیروهای بصریست.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه بیست و پنجم مهر 1388ساعت 11:53 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

فلیپ جانسون در ایران

       

فیلیپ جانسون معمار آمریکایی به ساختار شهری ایران احترام گذاشت

هنگامی که در دهه ی پنجاه خورشیدی از فلیپ جانسون، معمار پیشرو و مشهور امریکایی خواسته شد تا بنایی  چند طبقه در نزدیکی سی و سه پل اصفهان طراحی کند، او با سفری کوتاه به اصفهان و بازدید از محل، به ارزش شهر اصفهان و بنای سی وسه پل پی برد و به خود اجازه نداد تا بنایی طراحی کند که ارتفاعش بیش از سی وسه پل باشد. او برای حفظ چشم انداز این پل تاریخی، فروتنانه و بر خلاف خواسته کارفرمای خود، بنا را به گونه ای طراحی کرد که از نظر ارتفاع و حجم سی وسه پل را تحت الشعاع قرار ندهد. سالها از این کار معمار آمریکایی می گذرد.

ارزش تاریخی شهر اصفهان که در یک سفر 24 ساعته این چنین بر فلیپ جانسون نمایان گشت، برخود ایرانیان، اصفهانیان،و به خصوص معماران و مسئولان شهرداری اصفهان بیش از خارجیان معلوم است. به خصوص در حریم بافت های تاریخی شهر که ارتفاع ساختمان های جدید نباید به گونه ای باشد که از نظر طراحی شهری خط آسمان بافت تاریخی را تحت الشعاع قرار دهد و حجم ساختمانی آن رویارویی و تضادی با بناهای بافت تاریخی به وجود آورد.

با این توضیح ساخت ساختمان هایی بلند مرتبه در نزدیکی نقش جهان که در فهرست آثار میراث جهانی جای دارد، آن هم از سوی سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان که خود باید متولی حفاظت از بافت های تاریخی شهر باشد، کاملا بر خلاف ضوابط و اصول طراحی شهری در بافت های تاریخی است.

شهر ایرانی ساختار کالبدی منحصر به فردی دارد.شهرهای ایرانی در دوره های پیش از اسلام دارای هستۀ خطی مرکزی به نام بازار هستند،و بناهای گوناگون اقتصادی، تجاری و آموزشی و سکونتی و…در اطراف آن شکل می گیرند که استخوان بندی شهری را تشکیل می دهند.

حال با این وضع که یک معمار امریکایی به ساختار شهرمان ارزش گذاشت چرا خود مان این ارزش را نگذاریم.  

+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم مهر 1388ساعت 13:13 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

مفهوم طبيعت در شرق و غرب

 

براي بيان اين مفهوم كلي در شرق و غرب ابتدا بايستي به ديدگاه انسان در مورد محيط و يا به طور كلي نسبت به طبيعت نظر داشت، اساس ساختن دست اندازي به طبيعت است. در بسياري از فرهنگ هاي شرقي ارتباط كاملاً نزديكي بين انسان و طبيعت وجود داشته و امروزه نيز گاهي اين ارتباط به چشم مي خورد . انسان خود را جزيي از طبيعت مي دانسته و به اين دليل در ارتباط چندگانه با آن بوده است. اين ارتباط نزديك هم به انسان و هم به طبيعت امكان ادامه زندگي را مي داده است. چنين ارتباطي بين انسان و طبيعت در جوامع غربي نيز وجود داشته اما بعدها جهان بيني مسيحي آن را تغيير داد.  اين ارتباط دوگانه از طريق مسيحيت تبديل به يك ارتباط مكث شد. براساس اين تفكر خداوند طبيعت را خلق كرده و بشر بايستي از آن استفاده كند. در شرق آسيا آنچه خدايي بود، عليرغم فوق طبيعي بودن ، نشانه ارتباط نزديك يا حتي در يگانگي با طبيعت قرارداشت. به اين ترتيب جمعاً باخود انسان نيز يگانه به حساب مي آيد. براساس تكليف غربي، به ناچار يك رشته روابط دو گانه به وجود مي آمدند: انسان ـ خدا،  خدا ـ طبيعت، طبيعت ـ انسان، عينيت ـ ذهنيت،‌جسم ـ روح و غيره كه هر كدام از اين روابط از طريق كنار گذاشتن يكي از قطب هاي تثليث حاصل مي شد.

 

مدل غربي :                    خدا

                      انسان                   طبيعت

 

مدل شرقي :                   انسان           خدا

                                              طبيعت

 

سالهاي سال انسان بدون قدرت تسليم طبيعت بود. از آنجايي كه فرهنگ غربي مسيحي جنبه خدايي براي طبيعت قائل نبود براي انسان اين امكان وجود نداشت كه به طبيعت جنبه تقديس يا مافوق عادي داده و از اين راه پذيراي آن باشد. . . . . .

 

درج باقی مطلب در ادامه مطلب . . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و سوم مهر 1388ساعت 12:58 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

بازار سنتی و بازار مدرن از منظر اخلاق

 

 

 

ایستادن در برابر نمای شیشه ای یک فروشگاه از نوع مدرن شاید نقطه ی شروع خوبی برای تامل در خصوص ویژگی های اخلاقی بازار سنتی و مدرن نباشد . به ویژه وقتی در اثر شکست نور ، نمای ساکن و محض سالهای نه چندان دور ، جای خود را به انعکاس مبهم تصویر رهگذران و سایر ساختمانها و اجزاء دیگر بازار می دهد. جایی که تصویری از خود در زمینه اشیاء و اجناس پر زرق و برق داخل ویترین ، انگاره هایی را با بیننده و خریدار به اشتراک می گذارد و سعی می کند معانی جدیدی را خلق یا بازنمایی کند . اما افقهای دور هم نقشی انکار ناپذیر در پیدایش توفیقات بشری داشته اند . وسعت چشم انداز پیش رو برای نگاه کریمانه ، اسباب پرواز خیال و مجال بهتر و عمیق تراندیشیدن را فراهم می کند. شاید ، رمز و راز نهفته در شیشه های بلند نمای بیرونی مغازه های امروزی ایفای چنین نقشی است .

چنین تاملی در گذشت زمان به نوعی اضطراب آور هم هست چراکه ابژه های نسلی خاص ما را دگرگون می کند و تفسیرهای ناخودآگاه و مشابه موجود نسبت به تجربه ها ی همسالان ما را به تدریج در اقلیت قرار می دهد.

وقتی که همرنگ شدن با جماعت به سختی میسر است ، تاکید بر تفسیرهای تجربی مشترک و حس نوستالوژیک مطلوب ،گریزی از این اضطراب تعبیر می شود.آنگاه شاید جستجو برای یافتن جماعتی همرنگ چاره ساز جلوه کند . علی القاعده چنین دیدگاهی می بایست این نوشته را به سوگنامه ای برای اخلاقیات در بازار مدرن تبدیل کند. اما رعایت اخلاق و آموزه هایی که کلاس درس و نیت انجام چنین تکلیفی بر آنها استوار است ، مدیحه سرایی در وصف بازار سنتی و قرائت فاتحه برای اخلاقیات در بازار مدرن امروز را بر نمی تابد. . . . . . . .

 

درج در ادامه مطلب . . . . . .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و یکم مهر 1388ساعت 12:0 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

آزمون استخدام شهرداری ها

 

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان شهرداری ها با اشاره به برآورد وضعیت تحصیلی کارکنان شهرداری ها گفت : در حال حاضر بیش از سه میلون دیتا از سراسر کشور در خصوص این افراد در شهرداری ها جمع آوری شده که نشان می دهد 7/68 درصد کارکنان شهرداری های کشور مدرک تحصیلی شان زیر دیپلم است.

وی خاطر نشان کرد : بر اساس این اطلاعات 8/8 درصد شاغلین در شهرداری های کشور دارای مدرک دیپلم ، 3/3 درصد فوق دیپلم و 2/9 درصد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند که عمده آنها یا شهردار و یا معاون شهردار هستند.

رئیس ستاد مرکزی استخدام شهرداری های کشور ادامه داد : هم اکنون 5/87 درصد کارکنان شهرداریهای کشور دیپلم و زیر دیپلم و 5/12 درصد کارکنان نیز فوق دیپلم و لیسانس هستند ، ولی با اجرای طرح جذب نیرو درصد کارکنان با مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم دو برابر خواهد شد.

وی گفت : آزمون استخدامی سال آینده برای جذب نیروی کارشناس و کاردان  در همه شهرهای دارای شهرداری کشور به غیر از شهرداری تهران انجام می شود و بر این اساس پست های کارگری در شهرداری ها حذف و جای خود را به پست های کارشناسی می دهند .

به گفته وی دارندگان مدارک دیپلم در همه رشته ها حتی فنی و حرفه ای و کار و دانش ، دارندگان مدارک فوق دیپلم با گرایش همه رشته ها و دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر در اکثر رشته های زیر گروه ریاضی ، فنی ، علوم انسانی و در برخی مواد هنر می توانند در آزمون سال آینده استخدامی شهرداری ها شرکت کنند .

این مقام مسئول افزود : برای شرکت در این آزمون با همکاری سازمان سنجش دفترچه های راهنمایی همچون آزمون کنکور سراسری منتشر و شرایط عمومی داوطلبان و مواد امتحانی به صورت کامل در آن درج شده و متقاضیان علاوه بر این می توانند از طریق سایت اینترنتی WWW.ESTAKHDAM.ORJ.IR اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.

وی یاد آور شد: با اجرای این طرح یک بهبود اساسی در مدیریت شهری کشور ایجاد می شود و شهرداری ها از یک نهاد اجرایی به یک نهاد نظارتی و هماهنگ کننده تبدیل می شوند که این امر در کارایی و اثر بخشی مدیریت شهری تاثیر مهمی خواهد داشت.

و نیز خاطر نشان کرد: برای ساماندهی جذب نیروهای جدید شهرداری ها سه ستاد شورای سیاست گذاری استخدام شهرداری ها، ستاد مرکزی استخدام شهرداری ها و ستاد های استان تشکیل شده است .

لازم به ذکر است آزمون استخدامی در دو بخش عمومی شامل زبان و ادبیات پارسی و نگارش- زبان انگلیسی- ریاضیات و آمار- رایانه- مهارت های اول و دوم ICDL ، معارف اسلامی 1 و2 دانشگاه، تست هوش ، تاریخ معاصر و اطلاعات سیاسی اجتماعی روز و نیز بخش اطلاعات تخصصی در مورد مشاغل مورد نظر برگزار می شود . همچنین مطالعه دانش نامه جامع مدیریت شهری و روستایی که توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تهیه و به چاپ رسیده، برای شرکت در این آزمون لازم است، و متن PDF آن روی سایت سازمان شهرداری ها قرار گرفته است که از طریق آدرس زیر قابل دریافت است:

 

http://samashahr.imo.org.ir/homepage.aspx?tabid=0&site=samashahr.imo.org&lang=fa-ir

 

شماره تلفن های تماس ، نمابر و وب سایت  ستاد مرکزی استخدام شهرداری ها برای استفاده از سوی متقاضیان در شرکت در آزمون استخدام شهرداری ها اعلام شد .

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ، شماره تلفن های ستاد مرکزی استخدام شهرداری ها شامل شماره های  63901601 الی 6 می باشد .

همچنین شماره نمابر این ستاد 63901600 است .

نشانی وب سایت ستاد مرکزی استخدام شهرداری ها نیز http://samashahr.imo.org.ir  می باشد .

+ نوشته شده در دوشنبه بیستم مهر 1388ساعت 18:33 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

روانشناسی محیط های مسکونی

 

1 - یک چارچوب نظم دهنده

برای درک روان شناسی یک محیط مسکونی ، یک چهار چوب نظم دهنده نیاز است . منظور از این چهارچوب تهیه یک تصویر کامل از علل و نتایج زندگی در خانه های مسکونی مختلف است . چهار گروه از عوامل اصیل در این مورد عبارتند از : عوامل شخصی ، اجتماعی ، فیزیکی و فرهنگی .

پیامدهای آن در سه گروه کلی قرار می گیرند : نگرش ، مانند : اولویتها و اغنا شدن ، دوم رفتار ، مانند : مدیریت فضا ، اوقات فراغت و ترتیب دادن مبلمان ، و سوم رفاه ، مانند سلامتی ، تنش ، ترس از جنایت و حمایت اجتماعی .

 

1 – 1 - اولویتها برای محل سکونت ، انتخاب و رضایت

چه نوع سکونتگاهی را ترجیح می دهید ؟ شما در واقع در کجا زندگی می کنید . اگر پاسخ های متفاوتی به این سوالات دارید تفاوت بین سکونتگاه ارجح و انتخاب سکونتگاه را می دانید . اگر اختلاف بین دو سوال  زیاد باشد شما ممکن است از سکونتگاه خود ناراضی باشید و ممکن است سکونتگاه شما هیچ وقت به کاشانه تبدیل نشود . . . . . .

 

درج باقی مطلب در ادامه مطلب . . . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه نوزدهم مهر 1388ساعت 11:47 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

 حمام مسلمانان

 

از دیرباز و در تمدنهای قدیم حمام مکانی برای نظافت و پاکی بود و با زندگی دینی پیوند داشت، اما با آمدن اسلام و اهتمام آن به نظافت، حمام جایگاه خاصی یافت که به معماری آن بسیار توجه می شد به طوری که حمام به عنوان هسته اصلی شهرهای اسلامی با تاریخ تمدن اسلامی و ترویج معماری اسلامی ارتباطی عمیق دارد.

حمام به معنای محلی برای شستشو پیش از اسلام نیز در تمدنهای قدیم میان یونانیها، فارسها، رومیها، هندیها و چینیها وجود داشت که آنها از حوضچه های آب به منظور نظافت و پیشگیری از بیماری استفاده می کردند. بنابراین حمام از زمانهای قدیم با زندگی دینی و امور پاکی پیوند خورده بود به ویژه در مصر در دوران فراعنه ساخت حمام در معابد امری متداول بود. رومیها نیز حمامهایی داشتند که در کنار آن سالنهایی برای بازی و سخنرانی و حتی کتابخانه وجود داشت که از مشهورترین آنها می توان به حمام امپراطوری کرکلا اشاره کرد که حدود سال 217 میلادی ساخته شد. پس از اسلام و با توجه به تأکید اسلام به امر نظافت، حمامها رنگ دیگر به خود گرفتند و به عنوان مکانی برای پاکیزگی با انواع تزئینات و معماری اسلامی جلوه ای خاص یافتند. . . . . .

 

درج باقی مطلب در ادامه مطلب . . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه پانزدهم مهر 1388ساعت 15:26 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

آشنايي با معماري  هاي تك   در ايران

 

 

 

  گرايش به تكنولوژي در معماري معاصر 

«از نظر فرهاد احمدي ، هاي تك وجه تمايز نوعي از معماري است كه تلاش مي كند با حداقل استفاده از منابع طبيعي ، حداكثر امكانات رفاهي و تأمين زندگي انسان ها را در يك پوسته فراهم كند. براي استراكچر ساختمان از سبك ترين نوع مصالح استفاده مي شود. در هاي تك ، اقتصاد در كوتاه مدت مطرح نيست بلكه در يك استراتژي مطرح مي شود. به عنوان مثال ، استراكچر سنتي بيش از 30 درصد فضا را در بر مي گيرد ، اما در هاي تك مي توان آنرا به 10 درصد رساند ، در نتيجه مي توانيم از فضاي بيشتر و مصالح كمتري استفاده كنيم و اينها يك چرخه به هم پيوسته اند.

هاي تك يك روش معماري ، حتي زيباشناسي معماري به دنبال خود به وجود مي آورد و يك پرونده مجزا در معماري باز مي كند. هدف هاي تك اين است كه معماري مرغوب تر و پر استفاده تري را فراهم كنيد تا معماري كه هوس بازانه باشد، ممكن است در مرز ژرژ پمپيدو شماري از آرمان هاي معمار مطرح باشد مثلاً تاسيسات را بال برده است ، ولي وقتي نگاه مي كنيم فلسفه هايي پشت آن مي بينيم مثل پلان آزاد ، در نتيجه استراكچر را بيرون مي آورد تا فضا قابل بازيافت شود. اينجا استراكچر ممكن است قوي تر باشد ولي در عوض به ما اين امكان فوق العاده را مي دهد كه فضا را دگرگون كنيم در نتيجه فضا ، فرم هاي پيچيده نهايي ندارد. بلكه فرم كلي فضا و پوسته كلي اجازه ميدهد اتفاق دروني به صورت متفاوت و متعدد شكل گيرد. اين مسائل يك نوع شكل شناسي و شخصيت به هاي تك مي دهد ساختمان هاي تك شفاف تر و سبك تر مي شود ، اين ساختمان ممكن است در برابر طبيعت رفتارهايي از خود نشان دهد در دهه 70 سال هاي  اوليه فاستر ، راجرز و پيانو بيشتر در جستجوي جنبه هاي سازه اي ساختمان بودند و مي خواستند ساختمان را آزاد شفاف و سبك بكنند، جنبه حفظ انرژي آن زياد مطرح نبود. بعد از كمبود انرژي در دهه 70 ميلادي ، رفته رفته اين فكر به وجود آمد كه در دوره پست مدرن ساختمان ها به طرف نوعي فرم گرايي حركت كرده اند، چه پست مدرن هايي كه تاريخ گرا بودند و چه دوره دوم شان كه فرم گرا بودند. معماراني مانند ليبسكيند ، آيزنمن ، حديد ، بيشتر به دنبال اين بودند كه فرم هاي عجيبي را خلق كنند ، به طوري كه تكنولوژي به آنها كمك ميكند كه اين فرم ها را بسازند ، همچنين فرانك گري ، كه اگر ابراز ساخت نبود ، نمي توانست بيلبائو را بسازد ولي مفهوم امروزي معماري هاي تك در آن غالب نيست. معماري آلسوپ هم هاي تك است. البته به اين نوع هاي تك ها، اكوتك مي گويند ، كه نه تنها ساختمان از لحاظ ساختاري ـ كه مسئله مهمي است و حجم اصلي ساختمان را نگه مي دارد ـ مورد توجه قرار مي گيرد ، بلكه با محيط هم سازگار است و محيط را به نفع خودش به كار مي گيرد. در اينجا ممكن است مثل مركز ژرژ پمپيدو نباشد نوع زيباشناسي شان نيز متفاوت است ، ولي اهداف بيشتري در رابطه با تكنولوژي دنبال مي كنند. . . . . . . .

 

درج باقی مقاله در ادامه مطلب . . . . . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه چهاردهم مهر 1388ساعت 18:58 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

مفاهیم بنیادی معماری ایران

 

 

در شکل گیری معماری ایران؛ نظر، جهان بینی و تفکر ارتباط بسیار نزدیک با فضا داشته است. این امر ممکن است در مرحله اول جستجوگر حل مسائل جوی و اقلیمی بوده باشد ولی در مراحل تکمیلی، ذهنیتی مشهود است که در آن کلیه تحولات عقلانی و تخیلات معنوی نفوذ کرده اند. همان گونه که پیوند نگاه به دنیا و زندگی در جوشش مکانها و در تمامی ساختمانهای معماری سنتی به چشم می خورد.

معماری همیشه آینه انسان و آرزوهایش بوده است و در شکل گیری معماری های جهان بدون شکل ارزشهای فناناپذیر و جاویدان حضور دارند که فصل مشترک آن موجودیت انسان در زمین و جهان بینی اوست.

در مطالعه معماری ایران و استخراج مفاهیم، مبانی و ویژگی های آن کاملاً روشن است که اساس و شالوده اصلی آن در فلسفه وجودی این سرزمین بوده است و در نتیجه، مطالعه آن بدون عمیق شدن در مسائل اجتماعی، فرهنگی، دینی و ادبی نا ممکن است و روش تطبیقی رفت و برگشتی بین قالب (صورت) و فلسفه اجتناب نا پذیر می باشد. دشواری این تحلیل از همین جا آغاز می شود. چرا که کالبد همیشه قابل نقد علمی است، به ویژه هنگامی که این نقد در ارتباط با محیط فیزیکی و جغرافیایی صورت می گیرد. مطالب پیچیده تر، راز فضای فرهنگی است که بدون سفر عاشقانه در ژرفای انتزاعی و معنونی آن به دست نمی آید. تمام معماری های بر جسته جهان رازی دارند که فقط با چشم دل می توان به آن راه یافت. در ایران این نگرش عاطفی هنگامی حاصل می شود که تعادل و پیوندهای محیطی و معنوی انسان با استحکام و تعادلی مطلوب بر پا شده باشد.

در این راستا به مواردی اشاره می کنیم:

1 – 1 - درون گرایی

ویزگی معماری غیر قابل انکار آثار و ابنیه ای مانند خانه، مسجد، مدرسه، کاروانسرا، حمان و غیره مربوط به خصوصیت درون گرایانه آن است که ریشه ای عمیق در مبانی و اصول اجتماعی- فلسفی این سرزمین دارد.

با یک ارزیابی ساده می توان دریافت که در فرهنگ این نوع معماری، ارزش واقعی به جوهر و هسته باطنی آن داده شده است و پوسته ظاهری، صرفاً پوششی مجازی است که از حقیقتی محافظت می کند و غنای درونی و سربسته آن تعیین کننده جوهر و هستی راستین بنا است و قابل قیاس با وجوهات و فضای بیرونی نیست.

درون گرایی در جستجوی حفظ حریم محیطی است که در آن شرایط کالبدی با پشتوانه تفکر، تعمق و عبادت به منظور رسیدن به اصل خویش و یافتن طمانینه خاطر و آرامش اصیل در درون، به نظمی موزون و متعالی رسیده است. . . . . . . .

 

درج در ادامه مطلب . . . . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در سه شنبه چهاردهم مهر 1388ساعت 11:52 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

کاشانه

 

کاشانه مهمترین مکان در زندگی ماست . این اهمیت از آن جهت است که به صورت بالقوه می تواند باعث سعادت و یا تهدیدی جدی برای ادامه زندگی ما باشد . معمولاً کاشانه مهمترین پناهگاه از تنشهای مرتبط با کار مدرسه و زندگی روزمره است . متأسفانه بسیاری از مردم در مکانهایی سکونت دارند که باعث حفاظت یا تجدید حیات زندگی آنها نمی شود و یا اصلاً هیچ گونه کاشانه ای ندارند . با توجه به اینکه بیشترین زمان شبانه روز را در محیط های مسکونی به سر می بریم ، روانشناسی آن لازم و ضروری به نظر می رسد .

1 - 1 – تعریفی از سکونت گاه

هر چند انواع مختلفی از سکونتگاه وجود دارد ، اما نکته مشترک در مورد همه آنها این است که آنها ساختارهای فیزیکی هستند .

ایروین آلتمن و همکارانش مشخصات سکونتگاه را به پنج نوع تقسیم کرده اند :

1- دائمی در مقابل موقت  2 – مشخص شده در مقابل یکسان   3-  جمعی در برابر غیر جمعی  4 – هویت در مقابل جماعت  5 – گشودگی در مقابل بسته بودن  .

1 . محل سکونت از حالت دائمی و موقت متغیر هستند . در کشورهای صنعتی ، ساکنان معمولاً دارای خانه های دائمی هستند . اگر چه ظاهراً این موضوع کاملاً دقیق نیست ، برای اینکه بسیاری از خانواده های دارای کاشانه موقت مانند کابین ، کلبه های خارج از شهر و اتومبیل های کاروان دار نیز هستند .در بعضی از کشورها که از نظر صنعتی عقب تر می باشند ، ساکنان اغلب در حال حرکت هستند و غالباً کاشانه های موقت در مکانهای جدید می سازند . . . . . . .

 

درج باقی مقاله در ادامه مطلب . . . . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در دوشنبه سیزدهم مهر 1388ساعت 18:10 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

روانشناسی محیط چیست

در ده های 60 و 70 پژوهش هایی که به بررسی تاثیر متقابل محیط و انسان اختصاص داده می شدند به عنوان بررسی های تخصصی رشته های « روانشناسی محیط » ، روانشناسی اکولوژیک یا علوم اکورفتاری منتشر شدند .

گرامان ( 1976 ) روانشناسی محیط را مکمل روانشناسی عمومی فاقد محیط می داند . پس روانشناسی محیط نیز یکی از زیر مجموعه ها و رشته های تخصصی روانشناسی عمومی است .

آقای گرامان به این نتیجه می رسد که در روانشناسی سنتی به ابعاد محیطی – فرهنگی توجه کافی نشده است و این پدیده موجب پیدایش رشته روانشناسی محیط یا اکولوژیک شده است .

در دهه هفتاد پژوهشگران ویژگی هایی را برای روانشناسی محیط گزارش کردند که عبارتند از :

1-      در بررسی های روانشناسی محیط انسان را از محیط طبیعی وی جدا نمی کند بلکه انسان را بعنوان بعدی غیر قابل تفکیک از شرایط محیط مورد پژوهش و بررسی قرار می دهند . . . . . .

 

درج در ادامه مطلب . . . . ..


ادامه مطلب
+ نوشته شده در دوشنبه سیزدهم مهر 1388ساعت 17:55 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

حمام عمومي

 

حمام تا قبل از عصر جديد بخشي از حوزة عمومي بود، حمام كنار خيابان بود.  در عصر گذشته حاشية خيابان مهمتر از خود خيابان بود، اما در عصر جديد، خود خيابان موضوعيت يافته وبخشي از سپهر عمومي شده و هر حاشيه و بيرون خيابان در قلمرو خصوصي قرار گرفته است.

 

حمام هاي عمومي تنها مكان شستشوي آدمها نبوده، اگرچه به يك معنا آدمها بدنهاي يكديگر را به آساني مي ديدند و از كم و كيف اندام يكديگر باخبر مي شدند و مسائل خصوصي بدن خود را نيز به آساني در حمام به نمايش مي گذاشتند.حمام عمومي به‏قدري، به لحاظ پديدارشناسي تثبيت شده و پذيرفته شده بود كه پيدايش حمام هاي خصوصي با مقاومت هايي روبرو شد. از بين رفتن حمام خزانه اين پرسش را طرح كرد كه پس مسلمين چگونه غسل نمايند. لذا تا آن موقع شكل غسل، متناظرباساختار حمام ها (حمام هاي خزانه اي) بود، تنها وقتي كه حمام ها، خصوصي شدند، احكام مربوط به حمام و غسل تغيير يافتند. اين تصورايجاد شده بود كه اين شكل حمام، طبيعي ترين شكل استحمام است. حمام كردن بدين شيوه، بخشي از نگرش طبيعي شده بود كه مورد بازانديشي قرار نمي‏گرفت. اساساً گاهي مخالفتهایي از سوي برخي بزرگان مذهبي در آن زمان در جهت برچيده شدن حمام خزانه‏اي صورت مي‏گرفت. مگر ممكن است به لحاظ مذهبي حمام خزينه‏اي  وجود نداشته باشد؟...........

درج در ادامه مطلب . . . . . .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در جمعه دهم مهر 1388ساعت 18:24 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

تأثيرات فضاهاي نمايشگاهي بر معماري

 

از زماني كه كريستال پالاس براي اولين نمايشگاه جهاني در سال 1851 در لندن طراحي و ساخته شد تا زماني كه گنبد هزاره در گرينويچ بر پا شد حدود يكصد و پنجاه سال ، و از زماني كه برج ايفل ساخته شد حدود يكصد و بيست سال مي گذرد. طراحي كريستال پالاس توسط جوزف پكسون و گنبد هزاره توسط ريچارد راجرز كه اين هر دو معمار و انگليسي اند مبتني بر فناوري پيشرفته ي زمان خود صورت گرفت. برج ايفل كه توسط گوستاو ايفل ، مهندس محاسب فرانسوي در سال 1889 براي نمايشگاه جهاني در پاريس طراحي و ساخته شد نيز همين ويژگي را دارد.

درج در ادامه مطلب . . . . .

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در جمعه دهم مهر 1388ساعت 13:31 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

تعریف معماری

 

1 – 1 - بررسی و تحلیل تعریف معماری از دیدگاه جدید (مدرن)

دگروگونی های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در غرب را که از رنسانس به این سو به وجود آمده است، «مدرنیته» می نامند. دسته ای از نویسندگان، «مدرنیته» را «ایده ئولوژی مدرنیسم» می دانند و می گویند که رسالت مدرنیسم دفاع از «مدرنیته» است.

مدرنیسم اندیشه و فرهنگی است که با اتکا بر آرمانهای «مدرنیته»، با باورهای متعالی (ماوراء الطبیعه) و سنت (به معنی آنچه الهی است) مبارزه می کند وبا خرد باوری (Rationalism) و نیز انسان باوری (Humanism) و بینش دنیوی همراه است. . . . . . . .

درج باقی مطالب در ادامه مطلب . . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه نهم مهر 1388ساعت 19:30 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

معماری فولدینگ

 

 

معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .
فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست .

فولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است ، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد ، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست ، همه چیز افقی است . به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند . فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است . . . . . .

درج باقی مقاله در ادامه مطلب . . . .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه نهم مهر 1388ساعت 16:8 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

 1– 1 -  سبك

سبك تركيبي از عناصر و تكنيكهاي مختلف ، شيوه تركيب بندي و بيان و الهام هنرمندانه همراه با منظوري خاص است. تعريف و شرح دادن آن به علت بغرنجي بسيار دشوار است ، ولي شايد بهترين راه براي تعريف سبك ْآن باشد كه آْن را مجموعه يا مقوله اي از بيانات بصري در نظر بگيريم كه كل يك فرهنگ بدان شكل مي دهد. براي مثال تفاوت ميان هنر مشرق زمين و هنر غرب در قراردادهايي است كه براي آنها وضع شده اند.

 

تأثير سبك بر آثار هنري بي شباهت به قراردادهاي اجتماعي نيست ، ولي با يك تفاوت كه سبك به مراتب ظريفانه تر بر آثار هنر اثر مي گذارد. در واقع سبك بر هنرمند تأثير مي گذارد ، ولي بر او مسلط نيست. قراردادهاي هنري در غرب آزادتر از هنر شرقي است ، ولي به هر حال در آنجا نيز سبكهاي شخصي فقط در چهارچوب سبك فرهنگي رايج مي تواند عمل كند. لوييس سوليوان ، آرشيتكت معروف ، درباره اين  چهار چوب تحميل شده به وسيله جامعه چنين مي گويد: «براي آنكه بخواهيم موضوعي را بيان كنيم اول بايد سيستمي براي بيان كردن داشته باشيم ، لازمه داشتن سيستم براي بيان كردن مسلح بودن به سيستمي براي فكر كردن و احساس كردن است و بالاخره شرط داشتن سيستمي براي فكر كردن و احساس كردن داشتن سيستم اوليه اي براي زندگي است.»


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه نهم مهر 1388ساعت 1:44 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

حمام یکی از مهم ترین عناصر معماری هر خانه ای است . در گذشته حمام نه فقط محلی برای استحمام ، بلکه جایی برای انبار کردن لوازم و وسایل کهنه بود . این روزها دیگر حمام محل آرایش و پیرایش جسم و روح تلقی می شود . حتی گاهی استراحت فردی از همین نقطه شروع می شود .بعضی از حمام های امروزی کاربری های تجملی و رفاهی زیادی نیز دارند : استخرهای کوچک ، سونا و جکوزی برای تفریح و سلامت اعضای خانواده در این فضا قرار داده می شود . بعضی دیگر از حمام های امروزی که در آپارتمان های کوچک وجود دارند ، از ابعاد کوچک تری برخوردارند . کاربری این دسته از حمام ها برای رفع خستگی روزانه و سلامت و پاکیزگی جسم هستند . مهم نیست که ابعاد حمام شما بزرگ یا کوچک است بلکه مهم این است که از این فضا بهترین استفاده را برای آرامش جسم و روح خود به عمل آورید.عناصر مهمی که در خلق یک حمام زیبا و بی نقص وجود داردعبارت است از : کفپوش مناسب ، پوشش دیواری ، استفاده از هواکشی با قدرت مناسب برای تخلیه ی بخار ، کابینت هایی برای قرار دادن حوله و دیگر لوازم جانبی ، انواع بافت ها و رنگ ها. با انتخابی صحیح از تمامی این مجموعه به فضای دلخواه که آرامش شما را برقرار کند دست می یابید...........

درج در ادامه مطلب...... 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه هشتم مهر 1388ساعت 20:1 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان

معماری

معماری ، این هنر کهن که قدمتی به اندازه تاریخ دارد و عظمتی به اندازه توان بشری و روحی به اندازه سرشت آدمی ، این هنر اساطیری و این هنر انسانی سالیان زیادی است که با بشر همراه است و نماد تفکر و روح و عظمت و سرشت بشری است و بشر در دوران کهن هنر خود را و توان خود را در معماری متجلی می کرد.

 تاریخ پر است از معماران بزرگ که اول بار معمار تفکر انسانی و روح انسانی بودند تا معمار خشت و گل بی روح و سرد. از همین روست که شاید همیشه گفته اند معمار اول باید زیبایی و احساس را بشناسد تا بتواند به اجسام بی روح ، روحی از جنس خود ببخشد و بنایی بسازد و اثری بر پا کند که همه اش روح انسانی و زیبایی در آن متجلی میشود.

مدرنیسم، عبور از دوران سنت به مدرنیته است. دورانی که انسان سعی کرد این بار با گسستی در تفکرات گذشته راهی نو آغاز کند. دراین میان ، این معماری بود که اول بار همه این مسئولیت ها را به تنهایی بر دوش کشید و انسان را به طور کامل مشایعت کرد. دورانی که معماری ساز و کاری جدید یافت و با همزیستی ابزار مدرن توانست شکل ها و ساختارهای جدید بیافریند. رنگ ها و اشکال هندسی و ابزارها به کمک فکرها در هم آمیختند و هنر معماری نو را بنا نهادند ، در این میان یعنی زمانی که انسان در افکار متعدد و گاه مخدوش غوطه ور بود و در اثبات "من"  غریبه گی پیشه کرده بود ، معماری هیچگاه با انسان غریبه نبود .

ساختار شکنی معماری مدرن و عبور از سنت بر کسی پوشیده نیست و این برگرفته از نیاز انسان بود اما معماری متوقف نشده دریافت که باید راهی نو بپیماید و انسان را با گذشته آشتی دهد و این همان وظیفه امروزی معمار است.

معمار پست مدرن خوب میداند چه میخواهد. نقد مدرنیته در حال اضمحلال می تواند راهگشای انسداد فکری این دوره باشد. معمار پست مدرن با در هم آمیختن سنت و مدرن و کمک گرفتن از تاریخ فصل جدیدی را آغازیده است. آری روح و معنویت در کنار ابزار مدرن می تواند انسانی جدید و معماری جدیدی را سر و شکل دهد و این مهم می تواند با آشنایی هر چه بیشتر و بهتر دانشجویان و آینده سازان معماری با سنت و مدرنیته ، ضعف ها و نقاط  قدرت شان ، به ساحل سلامت برسد.

+ نوشته شده در چهارشنبه هشتم مهر 1388ساعت 19:28 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان
حمام، رویکردی به طراحی خودی

توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلان ها، نقش مهمی را در ساختار معماری یک بنا بر عهده دارد. طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند کارکرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است که مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا کننده های سبک و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند که در کنار ساختار خاصی که برای یک پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشکلات آن را حل کندو از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یک فضا را  می توان با راهکارهای مناسب تشدید یا تضعیف کرد. هر کدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند که پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی اولویت قرار می گیرد......

درج در ادامه مطلب .........


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه هشتم مهر 1388ساعت 1:7 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان
احترام بيش از اندازه و حتى پرستش در همه دوران هاى تاريخ ايران وجود داشته است.«در زمان ساسانيان،فرمانروايان، محلى خاص بر مى گزيدند، تا اعتقادات مذهبى و شرح پيروزى هاى خود را بر روى سنگ هاى عظيم نقش كنند، درهر يك از اين محل ها، آبگيرى كه از چشمه لبريز مى شد، در پاى بدنه سنگى ايجاد مى كردند، اين توجه به آب تازمان هاى اخير و حتى قرن نوزدهم ديده مى شود به طورى كه فتحعلى شاه قاجار نيز فرمان داد تا تصوير او را در جايى كه بر روى تخت جلوس كرده بود، در محلى به نام چشمه على در نزديكى تهران حجارى نمايند.»همانطور كه همگان مى دانند، سرزمين ايران از نظر جغرافيايى و آب و هوايى از مناطق خشك و هميشه با مشكل كم آبى و خشكسالى روبه رو بوده است، و جود سدهاى قديمى و آثار باقى مانده شبكه هاى آبيارى و قنات ها، همه نمونه هايى از نبرد مردم كشور ما با ديو خشكى و بى آبى است. همين كمبود آب و وجود بيابان هاى خشك بود كه حرمت نهادن ويژه به آب را در ميان مردم ايران در گاه باستان به وجود آورد، اعتقادى كه تا زمان ما همچنان ادامه داشته است. در فرهنگ ملى ما، آب را مظهر روشنايى دانسته اند و آن را نماد پاكى مى دانند. در هنگام رفتن سفر آب به دنبال مسافر مى پاشند، اين علاقه مندى به آب حتى در خانه هاى ايرانيان نيز نفوذ داشته است. درگذشته اى نه چندان دور، هيچ خانه اى نبود كه حوضى در آن نباشد، حوض هاى زيبا و كوچك و بزرگ با كاشى هاى آبى فيروزه اى نماد مشخص زندگى در هر خانه اى بود. حوض و استخر در باغ هاى ايرانى و حتى در خانه هاى ايران اهميت زيادى داشته و دارد، آب اين حوض ها ذخيره اى براى آب پاشى گل و حياط و ايوان هاست. ايرانيان همچنين «در حوض ها و استخرها از فواره نيز كه از ملل خارجى آموخته اند استفاده نموده اند. فواره هاى آب را در حوض هاى داخل و خارج از خانه تعبيه مى كردند، باغ بزرگ هزار جريبى در اصفهان كه در زمان صفويه ساخته شد، داراى ۵۰۰  فواره بوده است، در برخى از مواقع يك سيب سرخ را در ميان آبى كه از فواره بيرون مى جهيد قرار مى دادند و اين سيب همچنان در دهانه فواره بالا و پائين مى رفت. در مواردى ديگرى آب از دهان يك شير بيرون مى جست و به استخرى   كه به آن متصل بود سرازير مى شد، همچنين در زير زمين هاى منازل نيز مردم با ايجاد حوض هاى كوچك به شكل هاى مختلف حوضخانه مى ساختند و بيشتر در تابستانهاى گرم، در هواى خنك و مطبوع آن به استراحت و گفت و شنود مى پرداختند. از ديگر كارهاى سنتى كه ايرانيان در زمينه استفاده از آب انجام مى دادند، «ساخت آب انبار بود ، كه برخى از آنها از ديد معمارى نيز اثرى شايان توجه بود.» «اون گارسيادوسيلوا نيگوئروا» سفير فيليپ سوم پادشاه اسپانيا كه در سال ۱۰۱۳ هجرى قمرى (۱۶۱۴) ميلادى از راه هرمز به لار آمده و به دربار شاه عباس بزرگ راه يافته است راجع به آب انبارى در لار كه بسيار توجه او را جلب كرده، در سفر نامه خود مطالبى به رشته تحرير در آورده است.»

درج در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در دوشنبه ششم مهر 1388ساعت 17:41 توسط میثم
عکس گيگ | آپلود عکس رايگان